Elég volt az elméletből?

Hol is kezdődik a frencsájz?

Publikálta: Haraszti Mihály      Kategória: A frencsájz keretei      Dátum: 2017.12.12.

Ez a blog minden frencsájz iránt érdeklődőnek szól, akik tárgyi tudása, gyakorlati tapasztalata természetesen igen különböző. Még sincs igazuk azoknak az olvasóimnak, akik sokallják az elméleti témák tárgyalását. Miután eléggé ismerem a hazai és angol/amerikai, valamint a német frencsájz irodalmat, szerénytelenség nélkül kijelenthetem, hogy itt olyan témákról is olvashatsz, amit a többi szerző meg sem említ.

 

Persze ennél sokkal lényegesebb okból is vitatkoznék. Egy szakmai fórumon élénk vita bontakozott ki arról, hol is kezdődik a frencsájz?

Legtöbben azt az álláspontot képviselték, hogy a frencsájz vállalkozások útja azon a ponton válik el a többi vállalkozásétól, ahol a vállalkozás a további növekedés útját keresve elkezdi a frencsájz lehetőségek vizsgálatát. Az eddig a pontig vezető út ugyanis rendkívül hosszú és változatos lehet, és MINDEN vállalkozás valahol ezen út valamely állomásán leledzik.

Nos, ez igaz, a vállalkozások túlnyomó többségének valóban semmi köze a frencsájzhoz. Ezen álláspont képviselői azonban elfelejtik azt, hogy a frencsájznak a gondolatáig is csak ezen az úton lehet eljutni. Ha ellenben valamely vállalkozás nem éri el a vállalkozásépítés összes lényeges pontján azt a színvonalat, amely képes számára olyan versenyelőnyt biztosítani, hogy bárki érdemesnek találná a hozzá való csatlakozásra, akkor a frencsájz is egy hiú ábránd marad.

Egy vállalkozás frencsájz vállalkozássá fejlődésében tehát a leglényegesebb az a folyamat, ami egy komoly versenypozíciókkal rendelkező, jövedelmező, stabilan felépített, és jól csengő névvel rendelkező vállalkozáshoz vezet.

Itt pedig elérkeztünk a legfőbb okhoz. A vállalkozások szinte mindegyikének meg kell küzdenie a piaci létezéséért. Ennek során elborítják őket a napi feladatok, és a küzdelem az életben maradásért, ami a bevételek utáni hajszába kényszeríti őket. Még nem találkoztam olyan vállalkozóval, aki azt mesélhette volna, hogy kényelmesen, átgondoltan építgethette vállalkozását, és ne kényszerült volna olyan helyzetbe, ahol az alapos munka helyett a “csináljuk csak, ezt majd megoldjuk valahogy” vált volna az irányadó elvvé.

Ennek megfelelően a vállalkozás valahol lukas lesz. Hol lényeges ponton, hol kevésbé lényegesen, tologatják maguk előtt a feladatokat, sokszor egészen addig, amíg már akkor sem lehet elvégezni, amikor már lenne idő rá.

Ezért hangsúlyozom: a frencsájz az első kapavágásnál kezdődik. Ha a vállalkozás nem képes előbb vagy utóbb arra a fejlettségi szintre jutni még független vállalkozás korában, hogy szert tegyen olyan belső harmóniára és piaci erőre, amire számos más vállalkozó egzisztenciája építhető, el is fejeltheti a frencsájz fogalmát is.

Nem minden jól felépített, erős vállalkozás lesz frencsájz vállalkozás, de minden frencsájz vállalkozásnak erősnek, jól felépítettnek KELL lennie. Ez az oka, hogy minden olyan vállalkozásnak, amely frencsájz vállalkozássá szeretne válni, először vissza kell menni az első lépésekig, és le kell ellenőriznie, hogy minden feladatot tisztességesen elvégeztek-e, és ha találnak lukakat, ezeket kell befoltozniuk, mielőtt bármilyen komoly lépést tennének a frencsájz iránányába.

Ezért szerettem volna a cégépítéssel kapcsolatos ismereteimet is ebbe a blogba integrálni. Ha a frencsájz kettős rendszerjellegére gondolunk, és feltesszük a kérdést: mi a fontosabb, az egység vagy a hálózat, egyértelmű a válasz: az egység. Egységek létezhetnek független vállalkozásként is, de hálózat nem létezhet egységek nélkül. A piacon is mindig egy-egy egység tud megbukni, a hálózat önmagában soha, vagy csak egészen különleges körülmények között.

A vállalkozásfejlesztéssel kapcsolatos témák tehát a vállalkozás teljes élettartama alatt kritikus jelentőségűek, ha meg akarod őrizni, pláne, ha erősíteni akarod vállalkozásod piaci pozícióját. Erre pedig a hálózat egységei esetében is folyamatosan szükséged lesz. Miután olvasóim nyomására ezeket a témákat külön blogban tárgyalom, javaslom, hogy olvasd a “Cégépítés mesterfokon” holnapom blogját is. Nagyon sok ismétlődést, átfedést fogsz találni ezzel a bloggal, de sajnos másként nem tudom a minden vállalkozásra érvényes dolgokat mindenkivel megismertetni.

Emlékszel erre az ábrára?

Ez az ábra egy frencsájz vállalkozássá fejlődő vállalkozás folyamatát próbálta meg ábrázolni. A fentieknek megfelelően számos (szürke színnel jelölt) periódus tárgyalása a Cégépítés mesterfokon blogban szerepel majd, és ebben a blogban csak az alábbi témákkal fogok a következőkben foglalkozni:

Ennek a változásnak egyáltalán nem örülök, főleg azért, mert így a lényeg sikkadhat el (amit az ábrákon sem tudtam hangsúlyosan ábrázolni).

Az első ábrán zöld színnel jelölt stratégia finomítása, vagyis a célok, de főleg az azok elérését hivatott üzleti modell állandó hozzáigazítása a folyamatosan változó piaci helyzethez soha nem ér véget. Ezeket pedig kizárólag a cégépítési témák állandóan napirenden tartása biztosíthatja. Az a vállalkozás, amely elmulasztja az üzleti modellel való állandó foglalkozást, menthetetlenül lemarad, tekintet nélkül arra, hogy egy független vállalkozásról, vagy egy frencsájz lánc egységéről van szó.

Bár a sorozat bármikor elérhető ezen az oldalon, külön értesítést is kaphatsz a sorozat további részeinek megjelenéséről, ha ellátogatsz a főoldalra és feliratkozol.

Vélemény, hozzászólás?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment